18. BÖLÜM YUNUS HAKKINDA BİLİNMEYENLER

Yayınlandı: 03 Aralık 2013 / KUR’AN KISSALARININ SİSTEMATİĞİ

Saffat 139: Yunus da hiç şüphesiz gönderilen Nebi-Elçilerdendi..

Saffat 140: Hani o, dolu bir gemiye kaçmıştı.

Saffat 141: Derken kur’a çekmişti de kaybedenlerden olmuştu.

Saffat 142: O, kınanmış bir halde iken kendisini hemen balık yutmuştu.

Saffat 143: Eğer çok tesbîh edenlerden olmasaydı,

Saffat 144: Muhakkak diriltilecekleri güne kadar onun karnında kalırdı.

Saffat 145: Biz onu hasta bir halde bir alana çıkardık.

Saffat 146: Ve üzerine kabak cinsinden bir ağaç bitirdik

Saffat 147: Biz onu (Yunus’u) yüz bin veya daha çok insana ELÇİ olarak gönderdik.

YUNUS Nebi-Elçi   hakkında anlatılan bu kıssadaki TEŞBİHİ anlatımlar gerçekle karıştırılmış ve birçok uydurmalara vesile olmuştur. Oysa yapılması gereken şey:

TEŞBİH i anlatımı fark etmek ve kâinat ayetlerine ve tarihi gerçeklere bakarak YORUM lamak gerekiyordu.

Yunus kavminden kaçıp gitmiş ve bir dolu gemiye binmiştir. Lakin o yüzyılda ticaret gemi sahiplerinin ve çalışanların en çok korktukları ‘Belalı deniz korsanları’ vardı… Denizciler ve o günün toplumu “Büyük balık küçük balıkları yutar.” deyimine benzeyen mecazî anlamla deniz korsanları için “Büyük Balık” deyimini, tabirini kullanmaktaydılar.

Ayetlerde TEŞBİH yapılarak anlatılan BALIK işte bu BALIK idi yani KORSAN GEMİSİ idi.

Yunus’un bindiği gemi yol almış ve bir müddet gittikten sonra GEMİ nin önü bu korsanlar tarafından kesilmiş gemiciler korsanların memnun olacakları eşya, yiyecek, giyecek ve korsan gemilerinde köle olarak kürek çekecek genç insanları ve malları peşinen vererek, gemilerinin korsanlar tarafından talan edilmesini önlüyorlardı.

1

Gemiciler genellikle aralarından kimi korsanlara vereceklerini kur’a ile tespit ediyorlardı ve bu sefer de kur’a Yunus’a çıktı.

Ayetlerde Yunus da kaybedenlerden oldu derken KURA ya bir çok yolcu katılmış ve korsanların istediği faraza 5 kürekçi var ise Kura çeken bu 5 kişiden biri Yunus idi ve kaybedenler arasında bulunuyordu..

Yine TEŞBİH i anlatımla bu (Büyük balık) yani korsan gemisinin KARIN  bölgesinde yani gemiyi hareket ettiren küreklerin olduğu bölgede KÜREK MAHKÛMU olarak uzun müddet kaldı.

yunus 2

Allah’ı çok tesbih edenlerden olmasa idi orada ölene kadar kalacaktı.

Yunus, korsan gemisinde kürekçilerin bulunduğu geminin karın kısmında çok uzun zaman, belki birkaç sene kürek mahkûmu hapsinde kaldı ve suçunu anlayarak devamlı Allah’a tövbe ederek, Allah’tan af dileyerek kürek çekti. Allah’ın takdir ettiği kadar kürek mahkûmluğu yaptı, esirlere çok az yiyecek verildiğinden fizikî olarak da çok güçsüz düştüğünden, seneler sonra artık işlerine yaramadığından korsanlar tarafından ıssız bir kıyıya atıldı.

O gemide hasta ve bitkin olan KÜREK MAHKÛMU korsanların işine yaramayacaktı ve uğradıkları bir adaya hasta ve güçsüz olan YUNUS (atıldı-terkedildi-bırakıldı).

Sonraları da büyük olasılıkla Allah; Yunus’un sağlığına kavuşmasını sağladı ve onu bir kavme Nebi-Elçi  olarak gönderdi. Yani Yunus kendi doğduğu, yaşadığı kavimde ELÇİ lik yapmamış o kavimden kaçtıktan sonra gemide kürek mahkûmu olarak uzun zaman kaldıktan sonra oradan kurtarılıp bir kavme Nebi-Elçi  olarak gönderilmiştir.

Yusuf yıllarca hapiste kalmadı mı?

İbrahim ateşe atılmadı mı?

Muhammed yıllarca savaşmadı mı?

Neden Yunus’un da oldukça uzun bir zaman kürek mahkûmu olduğuna inanmak zor geliyor?

Müteşabihlerdeki TEŞBİH i anlatımlar kâinat ayetlerine bakılmadan anlatıldıkça uydurmacılara iş düşecek ve yüzyıllardır insanlar gerçeği öğrenmekten uzak kalacaktı.

Umuyorum ki TEŞBİH te hata yapmıyor ve Kur’an’ı hayal dünyasından GERÇEK dünyaya taşıyacak YORUM larda bulunuyoruzdur.

Reklamlar
yorum
  1. CAN KOÇER dedi ki:

    BALIK olarak anlatılmasının sebebi de, bugün zorla bulunabilinen deniz dibinde yaşayan devasal balinalar’a işaret etmekte diye düşünüyorum. Elbet en iyisini Allah bilir

    • Mevdudi tefsirinde 1891 Ağustosunda İngiltere de gerçekleşen bir olayı anlatır. Balina avcılarından biri yaralı bir balina tarafından yutulur. James Börtli diye bir adam bu. Ve 60 saat sonra yaralı balina ölü olarak kıyıya vurur. Balinanın karnını yardıklarında James Börtli balinanın karnından diri olarak çıkar. Çok ilginç 19. yy. yaşanmış böyle bir olay tarihe geçmiş.

  2. ayetleri tevil yönteminiz çok faydalı. Allah, aklı, O’na ulaşalım diye vermiştir. Mantık, aklın çalışma prensibidir. akla ve mantığa sığmadıktan sonra Allah ne diye bizi bu vakalarla muhattap etsin? bizimle dalga mı geçiyor? Haşa!.
    Ancak!!!
    Allah bu olayları anlatırken tarih belirtmemiştir. “bundan bin sene önce, senden onbin sene önce vb..” şimdi nasıl ki bu olaylar kısastır, günümüz ya da geleceğimiz hakkında ddenklikler içeriyor diyorsanız, muhtemeldir ki bu olaylar adem oğlunun yaşadığı “yerlerde” ve “zamanlarda” defalarca, ortak yönlü ama farklı görüntülerde gerçekleşmiş olabilir. Yani sayfanızın en başında belirttiğiniz üzere, beş bin yıl önceki insanlar televizyonu görse aciz kalacaklar ya… bizim de “aklımızın, bilincimizin hazır olmadığı” konu ve olaylara karşı, hali hazırdaki aklımıza uygun sistem, mantık geliştiriyoruz. iyi de ediyoruz. zira bundan asıl maksat olayların doğru anlaşılması değil; Allah’ın bizden aslında ne istediği, bize ne verdiğidir.
    Neyiz, neden yaratıldık, “neyden” yaratıldık, asıl maksat nedir?
    donanımlarımız nelerdir? yaratılışımızda kullanılan malzemenin kaynağı ve gücü nedir? bbu güç ve kaynak bizde nasıl barınır? nedendir?

  3. Onur Eryılmaz dedi ki:

    Malesef sadece hikaye uydurulmuş. Kur’an üslubunda böyle bir anlatım yok. Yusuf suresine bakın, Yusuf kuyuya atıldı, köle olarak bir evde yaşadı, zindana atıldı; Musa’ya bakın, iki kız kardeşle tanıştı, babalarının yanında yıllarca hizmette bulundu, annesi Musa’yı nehre bıraktı, Musa Firavun’un sarayında kaldı, hangisinde kapalılık var? Hangisinde mecaz var? Mesela bizde bir deyim var, “koynumda yılan beslemişim.” eee, niye o zaman firavun ve musa hikayesinde de böyle bir anlatım yok “Firavun aslında koynunda yılan besledi, çünkü Musa onun ilerde düşmanı olacaktı” gibi????

    Ayetler açık açık “kuyuya düştü, hizmetinde çalıştı, zindana girdi vs diye anlatıyor. Yunus da bir gemide kürekçi olsaydı açık açık ayette yazardı “bir gemide yıllarca çalıştı, mahkum oldu vs “diye. Yusuf kuyuya düştü de Kur’an “onu yılan yuttu” diye mecazlı mı anlattı?!!! böylşe tarihsel olaylar neden mecazla anlatılsın, neden müteşabih olsun?

    Cehennem ateşini anlat bana desem haklı olarak “bu müteşabihtir, mecazdır, belki vicdan azabıdır, belki bu dünyadadır belki nükleer yangındır.” vs dersin anlarım ama tarihsel olaylarda müteşabih niye yaplsın mecaz niye yapılsın? kur’an’da örneği de yok. Gemiye bindiyse gemiye bindi, kürekçi olduysa kürekçi oldu denir. Kur’an’da nerede böye bir anlatım var? Sadece kendiniz bazı önyargıların güdümüyle uydurmuşsunuz.

    tıpkı Hz süleyman kısaasında yapılan uydurma gibi, iki ayette şip şak yıllarca süren bir savaş anlatıldığı iddası gibi burada da bir balık yuttu ifadesi Yunus’un gemide kürekçilik hayatını anlatıyormuş…. Yusuf da zindana girdi, hiç de mecazlı anlatım yapılmadı, zindana girdiyse zindan kuyuya düştüyse kuyu denildi. 1Onu yılan yuttu canavar yuttu o yuttu bu yuttu” mu denildi? Musa da adamın hizmetinde yıllarca çalıştı “onu bağ bahçe tarla böcek toprak yuttu” diyerek mi anlatıldı. ama nedense Kur’an, Yunus’a gelince gemiyi kürekçiliği mecaz yaptı! Gemide kürekçi oldu yıllarca orada kaldı demek varken Kur’an sanki bizimle oyun oynuyor. “burada müteşabih var” demenin mantığı yok, tarihsle olaylarda neden müteşabih yapılsın! “bu Allah’ın kanununa uaymaz” denirse, Allah’ın bütün gelmiş geçmiş kanunlarını nereden bildiniz?!!!

    300 yıl önce bir adama “Amerika’da sevdiğin varsa anında Türkiyeden onu görebileceksen” desen “Hadi ordan deli misin! Allah’ın kanununda böyle bir şey yok nerde görülmüş duyulmuş” der adama. eee, noldu, Einstein, Kuantum fiziği bizim imkansız sandığımız, zinhar Allah’ın düzeninde olmaz diyebileceğimiz neleri getiridi neler değiştirdi.

    Lütfen hikaye yazmak yerine biraz daha aratştırın.

    kolay gelsin.

    • Ali İmran 7 ye aykırı yorumunuz. Kitabın yazarı diyorki benim kitabımı okuyacaksanız bir kısım ayetleri muhkem diğer kısmıda müteşabih ler dir. Neden hep muhkem olacak size göre ayetler. Sahi siz kuran Okuyormusunuz

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s